تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/13 - 09:35
کد خبر: 512655

بررسی قدرت موشکی ایران؛

وحشت از انتقام/ کدام موشک‌ها رژیم صهیونیستی را درمی‌نوردد؟

وحشت از انتقام/ کدام موشک‌ها رژیم صهیونیستی را درمی‌نوردد؟

جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از «فتاح» به عنوان پنجمین کشور به باشگاه دارندگان تسلیحات موشکی هایپرسونیک در جهان پیوست؛ اقدامی که جمهوری اسلامی ایران را در مسیری نوین در عرصه دفاع و بازدارندگی قرار داد چراکه این موشک‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را از سایر تسلیحات متمایز می‌کنند.

به گزارش گروه سیاسی«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وبگاه الجزیره روز چهارشنبه در گزارشی به اهتزاز پرچم سرخ انتقام در مسجد جمکران اشاره کرد و آن را به منزله درخواست مردم ایران برای انتقام از ترور شهید اسماعیل هنیه دانست.

در این گزارش عنوان شد که برافراشتن پرچم سرخ انتقام در مسجد جمکران که در مراسمی ویژه انجام شده، به معنای اعلام جنگ علیه رژیم صهیونیستی به عنوان مسئول اصلی ترور هنیه است.
الجزیره در ادامه به اهتزاز پرچم های «یا لثارات الحسین» در ایران پس از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی اشاره کرده است. این شبکه همچنین به پیام مقام معظم رهبری و همچنین سپاه پاسداران در پی شهادت هنیه اشاره کرده که طی آن انتقام سخت از ترور هنیه را قطعی و حتمی دانسته اند.

سوال اینجاست که احتمال استفاده کدام موشک‌ها در عملیات وعده صادق 2 بیشتر است؟

سال گذشته طی مراسمی رسمی با حضور رئیس‌جمهوری و جمعی از مسئولان نیروهای مسلح از موشک هایپرسونیک «فتاح»، رونمایی شد؛ موشکی که در معرفی آن اعلام شد که «سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد»، «می‌تواند از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار دهد»، «توان دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و انجام مانورهای گوناگون در داخل و خارج از جو زمین با هدف غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد»، برد آن ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است؛ سرعتی که در محدوده‌ای قرار دارد که به آن «هایپرسونیک» گفته می‌شود.

آنچه که در فضای مجازی و حقیقی مورد توجه کاربران اینترنت و همچنین برخی از مردم قرار گرفته، «هایپر سونیک» بودن جدیدترین دستاورد دفاعی جمهوری اسلامی ایران است که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد؛ در ادامه به بررسی چیستی این قابلیت و اهمیت دستیابی ایران به موشک‌های دارای این مشخصه می‌پردازیم:

هایپرسونیک چیست؟

به سرعت‌های بیش از سرعت صوت (یک ماخ) سوپرسونیک (فراصوت) و به سرعت‌های بین ۵ ماخ تا ۱۰ ماخ هایپرسونیک (بَرین‌صوت) گفته می‌شود؛ بنا براین تعریف، موشک‌هایی که سرعتی در محدوده هایپرسونیک دارند نیز موشک هایپرسونیک نامیده می‌شوند. سامانه‌های ضدموشکی به دلیل سرعت بسیار بالا، حرکت در لایه‌های رقیق جو و مانور دهی در مسیر، قادر به شناسایی و رهگیری موشک‌های هایپرسونیک نیستند.

انواع هایپرسونیک

موشک‌های هایپر سونیک به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی موشک‌های «کروز هایپرسونیک» که در نزدیکی سطح زمین پرواز می‌کنند و فاصله‌شان از سطح زمین بین چند ۱۰ متر تا چند ۱۰۰ متر نوسان می‌کنند؛ این نوع از موشک هایپرسونیک به کمک موتور جت با سرعت بالایش به هدف می‌رسد که به آن امکان می‌دهد با سرعت بسیار بالایی پرواز کند. دسته دیگر موشک‌های هایپرسونیک موشک‌های «گلایدر هایپرسونیک» هستند؛ در این حالت موشک هایپرسونیک به وسیله یک موشک بالستیک تا ارتفاع چند ۱۰ کیلومتری زمین صعود کرده و سپس از آن جدا می‌شوند. در طول مسیر تا هدف، موشک حرکتی گلایدری و خزنده دارد و میان ارتفاع‌ها و جهات متفاوتی نوسان می‌کند تا به نقطه شیرجه نهایی برسد.

کدام کشورها موشک هایپرسونیک دارند؟

روسیه، چین، کره شمالی و ایالات متحده آمریکا ۴ کشوری هستند که خود را پیش از جمهوری اسلامی ایران نیروهای مسلح خود را به موشک هایپرسونیک مسلح کرده‌اند؛ «زیرکن» (با سرعت ۸ ماخ)،   «کینژال (خنجر)» (با سرعت ۱۰ ماخ) و «آوانگارد» (با سرعت ۲۷ ماخ) موشک‌های هایپرسونیکی هستند که روسیه هم اکنون در اختیار دارد.

«DF-ZF» گلایدر هایپرسونیکی است که نیروهای مسلح چین در اختیار دارد؛ سرعت این موشک بین ۵ تا ۱۰ ماخ اعلام شده است. «هواسانگ- ۸» نیز موشک هایپرسونیکی است که کره شمالی رسماً به عنوان تسلیحات در اختیار خود اعلام کرده است؛ به گفته مقامات این کشور «هواسونگ-۸» دارای سرعت ۱۰ ماخ است. دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز این کشور اعلام کرد که یک موشک هایپرسونیک دیگر را آزمایش کرده است؛ با این حال تا کنون اطلاعاتی از این موشک منتشر نشده است.

ایالات متحده آمریکا به عنوان چهارمین کشوری که بر اساس ادعای خود توانسته به فناوری موشک هایپر سونیک دست یابد، آذر ماه ۱۴۰۱ برای اولین بار موشک هایپرسونیک ((AGM-۱۸۳ ARRW را با موفقیت کامل آزمایش کرد. سرعت هایپرسونیک آمریکایی ۵ ماخ عنوان شده است.

چرا دستیابی ایران به موشک‌های هایپرسونیک مهم است؟

جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از «فتاح» به عنوان پنجمین کشور به باشگاه دارندگان تسلیحات موشکی هایپرسونیک در جهان پیوست؛ اقدامی که جمهوری اسلامی ایران را در مسیری نوین در عرصه دفاع و بازدارندگی قرار داد چراکه این موشک‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را از سایر تسلیحات متمایز می‌کنند. موشک‌های هایپرسونیک از برتری‌های متعددی نسبت به برخی دیگر از انواع موشک‌ها برخوردا است؛ از جمله در زمینه هدف قرار دادن اهداف حساس به زمان (برای مثال، لانچرهای متحرک موشک های بالستیک)؛  این سلاح‌ها می‌توانند بر سیستم‌های دفاعی که از اهداف بسیار مهم، مانند ناوهای هواپیمابر، مراقبت می‌کنند، فایق آیند. توسعه و استفاده از سیستم های تسلیحاتی مافوق صوت به جمهوری اسلامی ایران این امکان را می‌دهد که توانمندی‌ها و پتانسیل‌های تهاجمی بهتر و بالاتری داشته باشند و از آن‌ها به عنوان ابزارهایی برای ایجاد بازدارندگی در دشمنان استفاده کنند.

وحشت از انتقام

وزارت جنگ صهیونیستی در بیانیه‌ای گفت که گالانت جمعه در گفت‌وگو با «جان هیلی» وزیر دفاع انگلیس درباره «آمادگی و قابلیت‌های نظامیان اسرائیلی برای دفاع از اسرائیل در همه جبهه‌ها صحبت کرد و بر اهمیت ایجاد ائتلافی به منظور دفاع از اسرائیل در برابر ایران و گروه‌های نیابتی‌اش تاکید کرد.»

گالانت به هیلی که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، گفت: این اقدام تاثیری حیاتی بر امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت. وی همچنین «بخاطر حمایت فعلی انگلیس از حق دفاع اسرائیل از خود و اهمیت همکاری آن کشور در پی جملات ماه آوریل به اسرائیل تشکر کرد.»

بر اساس این گزارش، گالانت درباره «پیشرفت در دستیابی به اهداف جنگ از جمله حذف سران ارشد حماس و نابودی زیرساخت‌های باقیمانده حماس» گفت‌وگو کرد.
هیلی و دیوید لامی وزیر خارجه انگلیس برای گفت‌وگو درباره تحولات خاورمیانه به منطقه سفر کرده و روز جمعه در سرزمین‌های اشغالی گفت‌وگوهایی با صهیونیست‌ها انجام دادند.
لامی جمعه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: همه طرف‌ها باید خویشتنداری نشان داده و از تنش‌های بیشتر منطقه‌ای در خاورمیانه پرهیز کنند.

وی افزود: امروز صبح با «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه اسرائیل گفت‌وگو کرده و بر لزوم فوری کاهش تنش‌ها تاکید کردم.
لامی نوشت: تمرکز ما باید بر آتش‌بس فوری در غزه، آزادی همه گروگان‌ها، حفاظت از غیرنظامیان و ارائه کمک‌های بسیار بیشتر باشد.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
معرفی بهترین برندهای آرایشی بهداشتی ایرانی
هزینه سمپاشی شرکتی به صرفه‌تر است یا روش‌های خانگی؟
سئو چطور ترافیک ورودی سایت شما رو از گوگل بهبود میدهد؟
جان بولتون: انتقام ایران این بار شدیدتر از قبل خواهد بود
گذرنامه زیارتی اربعین نیاز به تمدید دارد؟
اشتباه عجیب دونده جوان در المپیک پاریس +فیلم
کشف و امحای ۴ هزار ماینر غیرمجاز
جزئیاتی جدید از ارائه خدمات ارتباطی به زائران اربعین
ستاره ۱۶ میلیون یورویی ساندرلند در استقلال
برگزاری کرسی علمی ترویجی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مهلت ثبت نمرات دروس عملی و آزمایشگاهی دانشجویان پیام نور تمدید شد
امتحانات دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲ روز جلو افتاد
موافقت شورای گسترش آموزش عالی با انحلال ۱۹ موسسه آموزش عالی آزاد
فرصت مجدد ثبت نام در آزمونهای ارزشیابی و ارتقای داروسازی ارائه شد
مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد
بایدن باز هم مسیر را اشتباه رفت +فیلم
ماجرای حق‌التولیه‌ای که شهید رئیسی نگرفت
احتمال شکسته شدن رکورد گرمای پایتخت در این هفته +فیلم
تفاوت وعده صادقِ ۱ با ۲؛ اسرائیل فرصت کافی دارد؟
دستیار غیرفنی/ شایعه جدایی از استقلال قوت گرفت!
خواستگاری در المپیک پاریس +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top